Ledelse og styring

«Har resultat- og prestasjonsforventningene blitt sterkere i skole enn i næringslivet?»
Rektor ved Drammen vgs, Kristine Novak, stilte dette lett retoriske spørsmålet i panelet på det tredje Ludvigsenseminaret til Utdanningsforbundet høsten 2015.

Panelet hadde ingen klare svar. Denne bloggen har blant annet som ambisjon å dvele ved noen av de implisitte poengene i hennes spørsmål, for dermed å kunne grave fram noen svar på hennes spørsmål.

I lang tid og i mange aviser har det blitt skrevet om praktisering av rangeringer og konkurranser mellom skoler, og om kommunenes/fylkeskommunenes måle- og testregimer. Senest i Aftenposten 30.desember 2015 i artikkel om Målstyring – mistillit satt i system, forfattet av Jan Ubøe, professor i matematikk ved Norges Handelshøyskole http://www.aftenposten.no/article/ap-8300116.html

Målstyringssystemet har alt for mange avsporingselementer i seg til at systemet vil lykkes (Hargreaves og Shirley 2012). Mistillit mellom lederne og lærerne, lærerprofesjonen på den ene siden, og skoleeiere på den andre siden, er et tydeligere resultat av målstyringen enn den forventede økte læringen. Samtidig er tillit mellom partene en grunnleggende forutsetning for et godt utdanningssystem.

De mest effektive grepene for økt læring går gjennom lærernes dedikerte undervisning. Og noe gjennom god skoleledelse. Det vil både lærerprofesjonen og forskningen kunne underbygge.

Den internasjonalt kjente forskeren Viviane Robinson fra University of Auckland i New Zealand har studert hvilke lederoppgaver som har størst direkte betydning for elevenes læring. Hennes studier blir ofte referert til, og den viser at skoleledernes delaktighet i lærernes læring er den desidert viktigste faktoren. Hun beskriver det som «Promoting and participating in teacher learning and development»

Hva det innebærer, kommer i neste blogginnlegg.

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s