Ledelse og deltakelse

Den viktigste lederoppgaven knyttes til elevenes læring og danning. Og professor Viviane Robinson fra University of Auckland understreker at skoleledernes delaktighet i lærernes læring og utvikling har størst betydning for elevenes framgang.
I tillegg trekker hun fram at felles mål og forventninger for skolen, strategisk anvendelse av lærerkompetanse og budsjett, god planlegging og vurdering av undervisning og læreplaner, samt utvikling av et godt læringsmiljø, har positiv effekt på elevenes læring og danning.

Funnene i studiene hennes stemmer godt overens med alternative ledelsesformer som også utvikles i privat næringsliv. Nettstedet lederne.no løfter fram flere alternative ledelsesformer. En av dem beskrives som Selvbestemmelsesteorien, der ledelse basert på selvbestemmelse handler om å gi slipp på kontrollbehovet og heller bygge på den ansattes motivasjon.

Selvbestemmelsesteorien fokuserer på kompetanse, autonomi og tilhørighet som nødvendige forutsetninger for å vedlikeholde og fremme de ansattes indre motivasjon.
Kjennetegn på framgang orienteres ut fra det som er merkbart heller enn det som er målbart.

Kristin Ruud, HR Direktør i Microsoft Norge, eksemplifiserer det i sin uttalelse om at «Det er nok litt mer krevende å være leder i Microsoft nå. Du har ikke et system å gjemme deg bak, og det tvinger frem en ledelse som er mer tilstedeværende» http://lederne.no/magasinet/yatzyledelse/

Uttalelsen illustrerer tydelig hva som er Viviane Robinsons poeng med «promoting and participating in teacher learning and development». Oversatt til skoleforhold betyr det at skolelederne må prioritere tid og delta der læring skjer, fordi det gagner elevene best.

Og i neste blogginnlegg vil lojalitet og profesjonsetikk drøftes som grunnlag for prioritering av tid.

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s