Læringsorientert eller prestasjonsorientert målstruktur i skolen?

KrFs Anders Tyvand spurte i Stortingets spørretime sist onsdag kunnskapsministeren om prestasjonsjaget i skolen. Har det at flere elever enn før sliter med dårlig selvbilde og får psykiske plager avdekket et behov for å ta grep i norsk skole for å styrke arbeidet med å forebygge psykiske lidelser blant barn og unge, og for at skolen i større grad skal oppfylle formålsparagrafens mål om at elevene skal være i stand til å mestre eget liv?

Dersom jeg tolker reportasjen i utdanningsnytt.no rett, ga statsråden i svaret sitt uttrykk for at han ikke ønsket å gi skolen et selvstendig ansvar for å gjøre noe med de unges erfarte prestasjonsjag, ved å henvise til at de gode intensjoner (forstått som mer psykisk helse inn i undervisningen) går på bekostning av skolens kjerneoppdrag – arbeidet med kompetansemålene i fagene. Interessant. Det er mye politikk i dette svaret.

Forskere som Sidsel Skaalvik, Einar M. Skaalvik og Roger Andre Federici ved NTNU viser til at elevers selvoppfatning er helt sentral for motivasjon for læring; at dagens skole er i ferd med å bli en rendyrket prestasjonsorientert skole (Skaalvik og Skaalvik, 2013), og at denne prestasjonsorienterte målstrukturen bryter med skolens viktigste oppgave – å ruste elevene for framtida, å utvikle selvstendighet og å fremme evne til å styre sitt eget liv (Federici og Skaalvik, 2015).

Skaalvik og Skaalvik poengterer at skolen alltid vil sende signaler til elevene om hva skolen anser som viktigst og verdsetter høyest. Skolen kan sende signaler om at det viktigste er at elevene lærer, utvikler seg, har framgang og gjør sitt beste – i teorien beskrevet som en læringsorientert målstruktur; eller skolen kan sende signaler om at det først og fremst er resultatene som teller, og at det viktigste er hvor godt elevene gjør det på prøver, og at de gjør det bedre enn andre – i teorien beskrevet som en prestasjonsorientert målstruktur (Skaalvik og Skaalvik 2013).

De målene og verdiene skolen signaliserer, nedfelles som mål og verdier hos elevene, hevder Federici og Skaalvik (2015) ved vise til mye internasjonal forskning (Luo, Hogan, og Paris, 2011; Roeser, Midgley, og Urdan, 1996; Urdan og Midgley, 2003; Wolters, 2004)

Så jo, skolen har et selvstendig ansvar for elevenes motivasjon for læring. Det er på tide å innse at prestasjonsjaget har uønskede virkninger på elevenes motivasjon for læring, og heller forsterke de positive signalene om hva som er viktigst og som verdsettes høyest i skolen.

 

 

Sidsel Skaalvik er dr. polit og professor i spesialpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Einar M. Skaalvik er dr. philos. og professor/seniorforsker ved NTNU samfunnsforskning

Roger Andre Federici er førsteamanuensis ved Pedagogisk Institutt, NTNU og Seniorforsker ved NTNU Samfunnforskning

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s