Lærende skoleledelse og BI

Handelshøyskolen BI har inngått et partnerskap med University of Auckland. Grunnlaget for partnerskapet er å bidra til god ledelse av norske skoler og barnehager. Professor Viviane Robinson er engasjert av BI i dette arbeidet. Hun er akademisk leder for Centre for Educational Leadership ved University of Auckland.

I et langt forskerliv har Viviane Robinson brukt mye tid på å finne hvilke sammenhenger det er mellom god skoleledelse og hva som best fremmer elevenes læring.

I 2009 leverte Viviane Robinson sammen med sitt forskerteam en forskningsrapport til Utdanningsministeriet på New Zealand med tittelen School leadership and Students Outcomes: Identifying what works and why. Best Evidence Synthesis. Forskningsrapporten dannet grunnlaget for boka Student-Centered Leadership (2011), som i 2014 kom ut på norsk med tittelen Elevsentrert skoleledelse. Mange skoleledere bruker boka som inspirasjonskilde.

BI skal i høst bruke Viviane Robinson til å utdanne en gruppe på rundt 20 barnehage- og skoleledere til å bli veiledere, eller fasilitatorer som Robinson velger å uttrykke det som. Gruppen skal følge  programkonseptet Open To Learning, Lærende ledelse på norsk; et program bygd på forskningen bak Elevsentrert skoleledelse og på Argyris og Schöns teori om dobbeltkretslæring. Allerede fra januar 2017 vill BI kunne tilby kommuner og fylkeskommuner etterutdanningen Open To Learning

En av de forskningsforankrede grepene som ble gjort mens jeg var rektor på Skeie skole i Stavanger, var å «oversette» tenkningen bak Robinsons ideer om elevsentrert ledelse, og prøve ut funn fra hennes forskning, i vår ledelsespraksis på skolen. Et kjernepunkt i ledelsestenkningen hos Robinson er at ledere skal være medaktører i lærernes læring og utvikling. På Skeie skole var både rektor og avdelingslederne mye ute i klasserommene. Dette ga et godt grunnlag for månedlige felles samtaler med lærerne på hvert klassetrinn om elevenes læring. Resultatet var en synlig ledelse, og utvikling av en felles forståelsen i personalet om hvordan skoleledere og lærere i fellesskap fremmer elevenes læring.

Jeg ble etter noen utvelgelsesrunder på BI en av de rundt 20 lederne som i høst skal følge Viviane Robinsons intensive kompetansekurs i Lærende ledelse, og ser fram til å følge opp noe av praksisen fra rektortiden på Skeie skole.

Mer om praksisen på Skeie skole er å lese her

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_3-11/BedreSkole-0311-Sorreime.pdf

Forskningsrapporten til Viviane Robinson finnes her

https://www.educationcounts.govt.nz/__data/assets/pdf_file/0015/60180/BES-Leadership-Web-updated-foreword-2015.pdf

Mer om Open To Learning finnes her

https://www.bi.no/om-bi/Nyheter-fra-BI/nyhetsarkiv-2016/nye-ambassadorer-i-utdanningssektoren/

OTL BI samling

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s