Inngangen til temaet Lærerprofesjonen

Dette er innledningen jeg skal ha for pel3 studentene ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda når vi fordyper oss i temaet i dag:

«Hva er grunn til at dette drøftes som eget tema i pel3? Hvor viktig er forståelsen av Lærerrollen?Historien om lærerprofesjonen handler om at «alle» sier (og mener) at lærerjobben er en av de viktigste jobbene i samfunnet. De (alle) snakker om oss – og vår utdanning!

Dere utdanner dere til de viktigste jobbene i samfunnet!

Ikke de best betalte, mest ettertraktede eller høyest bejublede jobbene. Kanskje til dels tvert i mot. Men – de viktigste jobbene i samfunnet!

Selv om politikere, venner, foreldre og andre ofte stiller spørsmål om hva samfunnet får tilbake fra satsingen på skole – ha tro på at lærerprofesjonen er den – eller i hvert fall en av de viktigste jobbene i samfunnet! Leger og sykepleiere vil kunne bli vurdert på samme vis som lærerprofesjonen

De viktigste jobbene i samfunnet kommer aldri til å bygge profesjonen på individualistene. Individualistene er viktige, men ikke viktigst.

Det nest viktigst for lærerprofesjonen er profesjonsfellesskapet – fordi fellesskapet har styrken til å løfte hverandre, til å drøfte hverandres planleggingsgrunnlag og praksis; til å kombinere egne erfaringer med fagkunnskap.

Derfor vil hver enkelt lærers bidrag inn i profesjonsfellesskapet være avgjørende. Profesjonsfelleskapet skaper grunnlaget for utviklingen av gode, trygge og inspirerende læringsmiljøer – læringsmiljøer som i sin tur er avgjørende for elevenes læring.

For det viktigste i lærerprofesjonen er selvfølgelig elevene – og mest sentralt – den sosiale og faglige lærer/elevrelasjonen. Hele utviklingen av Lærerprofesjonen har hatt denne asymmetriske lærer/elev relasjonen som omdreiningspunkt

Historien om Lærerprofesjonen har alltid dreid seg om denne relasjonen. Ut fra denne historien har viktige områder som

  • elevenes læringsutbytte
  • elevenes læringsstrategier
  • elevvurdering og
  • elevenes egenvurdering

blitt utledet.

Og dette skal vi komme mer tilbake til. Ut fra relasjonshistorien utledes stadig nye områder, som

  • selvregulert læring
  • metakognisjon
  • elevens stemme
  • samt digitalisering i undervisningen og den nye teknologiens inntog i skolen

De tre siste områdene – elevens stemme, digtalisering og ny teknologi endre på asymmetrien mellom lærer og elev – i elevens fordel.

Hvordan det, mon tro? Dette skal vi også komme tilbake til i løpet av formiddagen.

Jeg har ikke nevnt at lærerprofesjon og status henger sammen, men det gjør det, fordi status vil bety noe for rekrutteringen til læreryrket

Og derfor må Lærerprofesjonen være tema i lærerutdanningen.

Det var en overordnet innledning til temaet. Nå skal vi jobbe oss inn i ulike deler av lærerprofesjonen i et mer akademisk perspektiv, fordi det bidrar til å skape et grunnlag for egen forståelse av Lærerprofesjonens betydning.»

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s