PISA undersøkelsenes betydning

Utdanning er global butikk. Utdanningsnytt.no publiserte 13.januar 2016 en artikkel som drøfter OECDs samarbeidsavtale med verdens største private utdanningsselskap, Pearson. Drøftingene viser at PISA undersøkelsene har blitt en betydelig vare i den globale utdanningsbutikken til Pearson.

Utdanning er global politikk. OECDs PISA undersøkelser påvirker nasjonal utdanningspolitikk både gjennom undersøkelsene som presenteres hvert tredje år, og gjennom de nasjonale Education At a Glance rapportene. I forordet til Education At A Glance 2013, skriver OECD  ”… member countries and the OECD continue to strive to strengthen the link between policy needs and the best available internationally comparable data.”

Utdanning er et globalt forskningsfelt. OECDs enorme mengder data (big data) bidrar vesentlig til både internasjonal og nasjonal forskning innen de feltene der det foreligger store mengder data tilgjengelig for analyse og videre forskning. Education at a Glance dekker behovene til en rekke brukere, skriver OECD i Education at a Glance 2013, fra regjeringer som trenger kunnskap som grunnlag for å fatte politiske beslutninger, til akademikere med behov for data for videre analyse og forskning, og til befolkningen som ønsker å følge med på hvordan landets skoler utvikler seg i å skape elever i verdensklasse.

Med bakgrunn i at PISA undersøkelsene har blitt en del av den globale økonomien, den globale utdanningspolitikken og det globale utdanningsforskningsfeltet, kan man slå fast at PISA ”har kommer for å bli”.

Men hvem gagner det at PISA undersøkelsene har kommet for å bli? Helt opplagt økonomien. Helt opplagt utdanningspolitikken. Helt opplagt utdanningsforskningsfeltet. Men ikke fullt så opplagt de det spesielt angår – elevene, lærerne og skolelederne.

PISA undersøkelsene har udiskutabelt satt søkelys på elevers leseferdigheter, matematikk- og naturfagkunnskaper, samt gitt informasjon om andre forhold ved skolen, som elevenes interesser, holdninger og deres oppfatninger av undervisning og læringsmiljø. Men som følge av undersøkelsens grunnkraft, konkurranseelementet – det at undersøkelsene gjøres sammenlignbare på tvers av land og tid – skapes det i befolkningen en smal forståelse av hva som er vesentligst i utdanningen.

Derfor er det svært viktig at den norske lærerprofesjonen – lærerne, skolelederne og lærerutdannerne – aktivt jobber for at PISA undersøkelsene (ny internasjonal undersøkelse presenteres 6.desember kl.1100 på OECDs hjemmeside) ikke legger premissene for utviklingen av framtidens skole. Det skal oppfølging av Stortingsmelding 28 Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, og revidert generell del gjøre.

 

 

 

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s