Open To Learning

Jeg ble en av de femten lederne fra barnehage og skole som i sist uke fullførte et intensivt ni dagers spesialiseringsprogram i ledelse, som Handelshøyskolen BI i Oslo arrangerte. Faktisk det første spesialiseringsprogrammet i sitt slag i Norge. Professor Viviane Robinson, leder av Senter for Utdanningsledelse ved University of Auckland,  og Jacqui Patuawa, assisterende direktør på Senter for Utdanningsledelse ved University of Auckland, hadde ansvaret for både innholdet, gjennomføringen, den individuelle oppfølgingen og evalueringen av deltakerne underveis disse ni dagene, og for akkrediteringen til slutt.

Hva er så Open-To-Learning ledelse?

Open-To-Learning er navnet på den ledelsesmodell som Viviane Robinson har utviklet på grunnlag av sin omfattende forskning. Modellen tilrettelegger gjennom teori og praktiske øvelser for hvordan ledere aktivt kan bidra til å utvikle seg selv, sine medarbeidere og organisasjon, til det beste for barns og unges læring og utvikling.

Et grunnsyn i modellen er at tillit og relasjon mellom leder og medarbeider skal opprettholdes også når vanskelige saker behandles. Det forutsetter ledere som viser respekt både for sin lederposisjon og sine egne standpunkter, og som i minst like stor grad viser respekt for den andres posisjon og dennes standpunkter (i Open-To Learning beskrevet som Demonstrate respect for self and others). Respekt for det grunnlaget for løsning som gradvis etableres gjennom å få brei kunnskap om en sak  er også et kjernepunkt (i Open-To-Learning beskrevet som Maximise valid information).

Begreper som leders forutinntatthet (key beliefs), mellommenneskelige verdier (interpersonal values), beslutningsstigen (the ladder of inference), og evnen til å bygge felles forståelse om situasjonen (build internal commitment) er andre kjernepunkter i Open-To-Learning modellen. Gjennom korte undervisningsøkter og mange praktiske øvelser gir modellen god mulighet til å oppdage sterke og svake sider ved seg selv som leder og som medmenneske – erkjennelser som skal føre til en åpnere tilnærming til de mange krevende oppgavene ledere har ansvaret for å løse.

Her er et eksempel – en «Vise respekt for seg selv og andre i en vanskelig samtale» øvelse: Du som leder blir bedt om å fokusere på hvordan begynne en vanskelig samtale, der du åpent, ærlig og tydelig uttrykker din uro eller bekymring, på en slik måte at den andre personen oppfatter innledningen av samtalen som en invitasjon til å gi sin forståelse av situasjonen fra sitt ståsted.

Hensikten med øvelsen er å være åpen for at ens egen forståelse, sin forutinntattheten, ikke alene er et godt nok grunnlag å fatte beslutninger på, og at andres forståelser derfor må oppsøkes aktivt.

Det teoretiske grunnlaget i modellen er for det ene Argyris og Schöns teorier om Single Loop og Double Loop Learning, men enda mer teorier som Viviane Robinson gjennom et langt forskerliv har utviklet. Hennes mest kjente ledelsesteori er samlet i boka Elevsentrert skoleledelse. Hovedmotivasjonen til Viviane Robinson er at lederne i barnehage og skole kort sagt må skape bedre forutsetninger for læring og utvikling for barn og unge. Derfor er hun og hennes medspiller Jacqui Patuawa veldig praktisk orientert i Open-To-Learning ledelsesmodellen.

Motivasjonen i Open-To-Learning ledelsesmodellen er å øke medarbeidernes (og foreldrenes)  tillit til lederne, samtidig som lederne bidrar til å forbedre undervisningen og læringen.

Handelshøyskolen BI har nå femten tilgengelige spesialister i Open-To-Learning ledelse, som er klare for å holde workshops.

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s