Mål og resultatstyring fortsatt en masteridé i 2018?

Mål- og resultatstyring i utdanningssektoren har nå fått utvikle seg som et dominerende styringssystem i en drøy 20-års periode. Styringssystemet, som i offentlig sektor også kalles New Public Management, beskrives hos professor Kjell Arne Røvik, UiT,  som en masteridé. En masteridé er i følge Røvik en idéstrøm som i en periode har fått særlig stor legitimitet og utbredelse, som samtidig gir legitimitet og retning til lokale definisjoner av problemer og løsninger i svært mange organisasjoner på tvers av sektorer og nasjoner, og som har stor reformutløsende kraft.

Er det noen som nå – nasjonalt og/eller internasjonalt – ser konturene av en ny masteridé som kan avløse mål- og resultatstyringen, eller som i det minste vesentlig reduserer systemets innflytelse? Er utdanningsdiskurser rundt fenomen som Elevmedvirkning, Tillitsreform, Profesjonsforankring, Vurdering, Skjønnsutøvelse, Forhold mellom årsak og virkning i metodevalgene, Forskningsbasert praksisforankring (enten studiene er kvantitativt eller kvalitativt orienterte), Autonomi, Små data, Opplæringsprogram, Skolebasert kvalitetsutvikling, Kollektiv og Individuell etter- og videreutdanning,  tegn som tyder på at mål- og resultatorienteringen som masteride mister innflytelse og kan få sin avløsing?

Er åpen for tips som kan følges opp. Har i 2018 tenkt å forfølge tråder som kan føre til avklaringer og/eller nye utfordringer i utvikling av et styringssystem som er mer tilpasset utviklingen av dagens og morgendagens barnehage og skole. Hensikten er å gi innspill på det ansvar utdanningsprofesjonen (lærere og ledere i barnehage og skole, lærerutdannere, utdanningsforskere) har for utforming av et nytt styringssystem som matcher ny rammeplan og læreplan.

Reklamer

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Jobber tidvis som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s