Hvilken betydning har styring av kvalitetsutvikling for elevenes læringsutbytte?
Bør det innføres et nytt system for kvalitetsutvikling i skolen slik at skolelederes og lærernes profesjonelle skjønn blir viktigere enn det er i dag?
Hva er utfordringene med det mål- og resultatbaserte systemet vi har nå?
Jeg drøfter disse spørsmålene i samtale med rektor Ivar Chavannes på podkasten fra Cappelen Damm Akademisk. Temaene tar utgangspunkt i boka Tillit og styring i skolen der det skisseres et nytt tillitsbasert system for styring av kvalitetsutvikling i skolen.
Lik dette:
Liker Laster...
Om Øyvind Sørreime
Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring.
Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser.
Har hatt oppdrag som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda
Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ.
Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS
Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO
Skrevet boka Tillit og styring i skolen, som ble utgitt på Cappelen Damm Akademisk i januar 2020
Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i
Uncategorized. Bokmerk
permalenken.