Tredje tilnærming til innspill

Tre temaer ble valgt som tilnærminger i det som skal bli mitt innspill til Kunnskapsdepartementets dokument om strategi for kvalitetsutvikling i skolen. To er allerede presentert. 

«Kunnskapsgrunnlaget for kvalitetsutvikling i skolen» ble temaet for problemstillingene i den første tilnærmingen. Temaet ble valgt fordi nasjonale myndigheter har det overordnede ansvaret for styring av kvalitetsutvikling, og da har de behov for et kunnskapsgrunnlag som dekker det brede samfunnsoppdraget til skolen.

den andre tilnærmingen utformet jeg problemstillinger knyttet til det samlende ansvaret som de sentrale partene i utdanningssystemet har for kvalitetsutvikling. Tematisk omdreining: «Samarbeid som fremmer kvalitetsutvikling i skolen».

I den tredje tilnærmingen tar jeg utgangspunkt i dokumentets forventning til skolens og profesjonsfellesskapets rolle i kvalitetsutviklingsarbeidet, med «Profesjonsetikk og profesjonalisering» som tematisk vinkling. 

Fra Kunnskapsdepartementets dokument «Strategi for kvalitetsutvikling i skolen»:

– Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over og fortolker sitt fellesoppdrag og vurderer og videreutvikler sin praksis. 

– Profesjonsfellesskapet reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for opplæringen og for alle utviklingstiltak. 

Problemstilling i tredje tilnærming:

– Hvordan utvikle et styringssystem for kvalitetsutvikling som stimulerer skolens profesjonaliseringsarbeid innenfra (det som i dokumentet beskrives som å reflektere over og fortolke «sitt fellesoppdrag og vurderer og videreutvikler sin praksis»)?

– Hvilken plass og funksjon må profesjonsetikk ha i dettestyringssystemet?

Om Øyvind Sørreime

Driver enkeltpersonforetaket Ledelse og Læring. Har vært rektor på barnetrinn i over 20 år. Master i utdanningsledelse ved UiO. Skrevet artikler om utdanningsledelse i aviser og fagblad. Bidratt med innlegg om utdanningsledelse på nasjonale og internasjonale konferanser. Vært utdanningspolitiker i Utdanningsforbundet. Sittet i diskusjonspanel på nasjonale og internasjonale konferanser. Har hatt oppdrag som underviser, veileder og foreleser ved lærerutdanningen på Høgskulen i Volda Er akkreditert som fasilitator for ledelsesutviklingsprogrammet "Open to Learning" av Handelshøyskolen BI og professor Viviane Robinson fra University of Auckland, NZ. Er oppnevnt som første vara som eksternt styremedlem til fakultetsstyret for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS Har hatt eksternt sensoroppdrag på rektorutdanningen ved UiO Skrevet boka Tillit og styring i skolen, som ble utgitt på Cappelen Damm Akademisk i januar 2020 Forankrer eget læringssyn i UNESCOs "Four Pillars of Learning": Learning to know, Learning to do, Learning to be og Learning to live together, og er opptatt av at ledelse utøves for å fremme dette breie læringssynet.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s